Monday, May 5, 2014

Living in Berlin x interview 023 漫畫家 Cartoonist: Dirk



Dirk 是一個來自荷蘭的漫畫家,目前和女朋友擁有一間自己的公司Dirk’s Big Bunnies。除了漫畫作品以外,也推出書籍、明信片、海報、托特包等等系列產品。
Dirk is a cartoonist. He comes from Holland. Now he and his girlfriend have  a company, Dirk’s Big Bunnies. They have many products, including comics, books, postcards, tote bags and posters.

為什麼在柏林?
Why did you move to Berlin?

來到柏林大約四年的時間,因為聽到很多人說柏林在藝術發展方面的優點,花了兩年的時間在柏林和荷蘭之間遊走,最後決定要留在這裡。
4 years ago, I have heard many advantages and the good atmosphere of making art in Berlin. Therefore, I moved to Berlin. The first two years I had no exactly idea what to do, I just kept moving between here and Holland. Later, I decided to stay here.

喜歡柏林嗎?
Do you like Berlin?

喜歡啊。當然這裡有令人喜歡也有不喜歡的地方。在藝術發展上有很大的自由,有很大的發展空間,可以自己經營自己的公司,在市集上販售自己的商品。在這裡的生活也建立了自己的network,認識了很多同樣是藝術圈的朋友,各式各樣的,或者是演員,或者是創作者,這些互動需要時間去建立,但這也讓彼此更加成長。當然我想除了這裡以外,或許還有許多其他城市也有很大的發展空間,只是我不知道而已。
I like Berlin.  But there are still things that I dislike. I found here is really good for making art. There are many possibilities for artists. I can rent an office and start my own company. I have markets to sell my products. I also build my social network here since I moved to Berlin. My friends do all kind of art, such as designer, actors, artist… etc. It takes time to build your own network but though the interaction, we have helped each other to be better and to grow. Of course, I believe there are still many other cities are good for artist. It’s just I don’t know yet.

我比較不喜歡的地方大概就是會有一些人非常的粗魯,一種自以為的驕傲。還有就是一個普遍大城市都會有的問題。很多人走在路上眼睛只盯著手機看,所有的人都必須要讓他路走。有時我會想,或許我應該不要讓路,試試看會發生什麼事。
What I dislike in Berlin is that some local people act very rude, even arrogant.  And the other problem that annoyed me might probably exist in every big city -  people stare at their cellphone all the time - even when they are walking. We need to be careful so that they  would not bump into us. Sometimes I think, maybe I should just stand there, and let these people bump on me and see what happen.

有什麼可以推薦給我們的柏林景點媽?
Do you have any tips for Berlin?

禮拜六在Nowkoelln Flowmarkt 的市集,還有一間中式料理 Tangs Kantine 我也很喜歡。
The flea market- Nowkoelln Flowmarkt on Saturday. And a Chinese restaurant -  Tangs Kantine, where I go very often.



你是從什麼時候開始自己工作的啊?
When did you start to work as a freelancer?

我一直都是自由工作者。我念的是動畫設計,所以早先我做了滿多的動畫,當然現在也有接一些案子,但是我現在更多專注在自己的創作上面。
I am a freelancer since very beginning. I have studied Animation, so I have made lots of animations before. Now I also have some cases about animation, but I focus on my own works now.

你可以描述一下自己嗎?
Can you describe yourself?

不行。我想我應該是一個漫畫家。很容易給自己很多的壓力。不過基本上,我是一個好人。我很不喜歡受限制,但是同時其實也給了自己很多限制。因為一方面你希望保持自己藝術家的角色,但另一方面有了自己辦公室,自己的公司,你也必須要賺錢,所以一直在一種掙扎的狀態吧。
No. Well, I think I am a cartoonist. Sometimes I give myself too much pressure. But, I think I am a good guy. I don’t like to be controlled, but I set up many restrictions for myself. On one hand, I am an artist, but on the other hand, I am a businessman with my own company. I need to earn money for living. It’kind of  struggle. 

你的靈感來源?
What inspires you?
一切。我也閱讀,閱讀也很重要。我最近也開始創作音樂。
Everything and everywhere. Reading inspires me as well. And I start to make music recently.




為什麼bunny是單色的?而且風格有的非常細膩,有的卻又很簡單俐落的?
Why is Bunny in black and white? and some were drawn with many details, some are very simple?

我喜歡單色。我喜歡黑白的作品,我大部份的作品也都是如此。偶而也是會有一些彩色的作品,但是就bunny這個系列,黑白最好。 兩個都是我的風格,我喜歡讓他們混合在一起,有的時候我會花很多時間在畫一些細節上,有的時候不想。
I like monochrome. I like works in black and white and so are most of my works. There are a few in color. But for Bunny, black and white is the best. Both the delicate and simple are my style. I like to mix them together. Sometimes I would spend a lot of time for every small detail, but not always.





你們是怎麼分工的?
How do you delegate tasks?

基本上我就是專注在創作畫圖這上面。因為她是平面設計師,所以當我畫了一些草圖以後,她會給我一些建議,然後我再去進行修正,然後由她來完成整個作品,不管是書籍或者是我們用絹版印刷製作的包包、衣服,每一項產品都是這樣進行的。而在這些產品的進行中,我也學到了很多我以前不知道的東西,例如說選紙這件事,我覺得這些事情都很有趣。
Basically, I concentrate on creating and drawing. My girlfriend is a graphic designer. Thus, when I draw something, she will give me some suggestions, then I will modify it until we both are satisfied with it. She accomplishes the products, such as books, bags and t-shirts, which are made by screen printing. (They are all hand made!) Every product is created through this procedure. I also learned a lot from producing, such as choosing the right paper for the book. It is interesting for me. 


那你常常旅行嗎?
Do you travel often?

我們非常的忙碌,在開發各樣的產品上。現階段的旅行是與工作結合在一起的。由於我們會開車前往其他城市的市集販售我們的商品,所以開著塞滿工作上需要的東西的車子,利用市集之後剩餘的時間我們就進行小小的旅行囉! 
We are quite busy for developing products now. We combine work and travel now. Since we sometimes will join the markets in other cities, these are the chances to make  small trips after working. We put all the things we need for work into the car and then just go ahead! 




是什麼理由讓你一直堅持創作?
Is there any reason for you to keep working further?

從中得來的樂趣。而且也希望自己在藝術方面可以繼續更深的發展。舉例來說,Bunny這個系列是我在兩年前開始的作品,從一開始的完全不知道怎樣的題材會有趣,到後來你知道要怎麼做,別人會喜歡,可是這個時候我就會覺得無聊,因為這個作品就變成開始有固定的形式,變得無趣了。我的動力或許來自於不是很知道要做什麼,我的意思並不是說我完全不知道我在幹嘛,而是我去做更多的嘗試,或許我會成功,那當然很好,也可能我會失敗,但我從中會學習到更多。我享受在挑戰自己的極限這件事情中。
Fun. And I also want to go further in art. For example, I have drawn Bunny for 2 years. I had no idea what kind of topic would be humorous when I started it. But later, I knew what people like and how to do. At this moment, I felt bored. When the work has a solid form to performance, then it is just like a routine. Probably my motivation comes from not knowing exactly what I am doing. I do not mean that I have no idea what I’m doing but to give it a try, create more chances and challenge myself. Maybe I will succeed, it’s really nice. But if I failed, than I still learn a lot from this experience. I enjoy in trying and finding my limitation.

我們自己出錢印刷了bunny的書,印刷是柏林的工作室負責的,選用了很好的紙以及安全的油墨,這是一筆不小的費用,當然我們也很緊張,究竟這個投資的結果會是如何? 好消息是,我們下個月就會進行第二刷了。 
We published the book of Bunny. It was printed in Berlin from a local factory. We chose the good paper and eco friendly ink. This was not a small fee for us, and we were so nervous for the result of this investment. The good news is : we are going to have the second print next month!




Dirks website

FACEBOOK


------
Living in Berlin 
about / 001 / 002 / 003 / 004 / 005 / 006007 / 008 /009 / 010
011012013014 /015 / 016 / 017 / 018 / 019020 / 021 / 022 / 023 
 024 / 025



No comments:

Post a Comment